Tänään aamulla heräsin siihen, kun mies vieressä tökkii olkavarteen herättäen minut ja sanoo, että ovikello soi. Nukuin jälleen korvatulpat korvissani, joten en kuullut soittoa, mutta jälkikaiku humisee vielä huoneistossa, kun saan korvatulpat pois korvistani. Hetkessä tajuan, että oven takana on todennäköisesti huoltomies, joka on tullut katsomaan ikkunoitani. En ehdi sen pidemmälle miettiä asiaa, kun oveen jo koputetaan. Pakko on kai nousta, ja matkalla ovelle hiukset sekaisin pelkässä yöpaidassani tajuan miettiä, miksei huoltomies ilmoittanut etukäteen tulostaan. Tämä kun ei ole ensimmäinen kerta, ei varmaan viimeinenkään, mutta silti epämiellyttävä kokemus. Varsinkin, kun olisin mieluusti ensin pukeutunut hieman peittävämmin kuin pelkkää mustaan satiiniyöpaitaan.

Eilen minun oli tarkoitus pestä makuuhuoneen ikkuna, mutta peseminen jäi, sillä en saanut ikkunaa auki. Asun erittäin vanhassa talossa (minulla ei ole aavistustakaan koska talo on rakennettu), jossa on vanhat puulattiat, jotka narahtelevat askelten painosta, huoneet ovat todella korkeat ja tietenkin ikkunatkin ovat sellaiset vanhanaikaiset; kaksinkertaiset.

En tiedä talon historiasta yhtään mitään, edes sitä kauanko rakennus on ollut kyseisellä vuokranantajalla omistuksessa. Nykyinen omistaja on remontoinut talon ja tehnyt siihen kahdeksan yksiötä. Ikävä kyllä remontin ja korjauksien yhteydessä ikkunoihin ei ole panostettu, vaan vanhan maalin päälle on vain maalattu uusi kerros maalia.

Jo kesällä, kun muutin asuntooni, ilmoitin ikkunoiden huonosta kunnosta huoltoyhtiöön. Poissa ollessani täällä oli käyty katsomassa tilanne, mutta mitään ei erityisemmin tehty. Vain ottimet oli vaihdettu uusiin, ja keittiön ikkunaan oli laitettu yhdelle sivulle uusi pätkä tiivistenauhaa. Hassuahan se oli, sillä mielestäni tiivistellä olisi voinut kyllä kiertää koko ikkunan, eikä vain yhtä reunaa. No, huoltomiehillä on kai oma logiikkansa, joka ei näköjään käy yhteen minun omani kanssa.

Viime viikolla vanhempani kävivät isoäitini kanssa kylässä. He toivat kotoa talvisäilytyksestä minun talvitakkejani ja kengät. Vierailulla oli myös toinen syy, isäni lupasi tulla tiivistämään ikkunat. Tarkoituksena oli laittaa ikkunoiden väliin tulitikkuaskit, rakojen väliin pumpulia ja päälle teipit. Näin aikoinaan suojattiin ikkunat talveksi, vaikka rakkaani ei sitä meinannut ymmärtääkään. Hänellä ei tietysti ole kokemusta tällaisesta. Itse muistan varsin hyvinkin isovanhempien nyt jo puretun kotitalon (vanhaksi paikaksi sitä kutsutaan), jossa oli juuri samanlaiset ikkunat kuin tässä asunnossa. Muistuu oma lapsuus mieleen.

Operoimme isän kanssa sinä päivänä keittiön ikkunan, joka on pihalle päin, joten sen kanssa ei suurempia ongelmia ollut. Vain ikkunan yläosa jäi avaamatta sillä emme saaneet kovista yrityksistä huolimatta sitä auki. Aika ei riittänyt makuuhuoneen ikkunan laittamiseen, joten se jäi minulle ja myöhemmälle ajankohdalle.

En siis eilen saanut myöskään makuuhuoneeni ikkunaa auki, sillä todennäköisesti kosteuden (tai jonkin muun) takia yläosa ikkunasta oli jumissa. Ikkunoiden välit olivat mustanharmaana tieltä tulevasta pölystä ja liasta, sekä vanha maali lohkeili oikeastaan kaikkialta. Minun suoraan sanoen teki pahaa edes katsoa ikkunan väliin, ja mielessäni jo herkuttelin ajatuksella kosteasta siivousrätistä, sekä puhtaudesta. Koska en viitsinyt kuitenkaan väkisin ikkunaani avaamaan, päätin huoltoyhtiöön laittaa ilmoituksen netin kautta ikkunoista.

Huoltomies sitten saapui ilmoittamatta. Se vaivaa minua suuresti, mutta kiukun sai aikaan huoltomiehen tympeä olemus ja käyttäytyminen. Hän vain tympeästi kysäisi, että "sullako oli nois ikkunois jotain vikaa, kun oli tehny valituksen?". Niin kai. En kyllä mielestäni valittanut, huomautin. Olisin mielelläni tiennyt huoltajan saapumisesta etukäteen, että olisin voinut pukea. Olisin toivonut huoltajalta hieman enemmän kuin pelkän ikkunan avaamista; eihän hän edes katsonut niitä asioita, joista olin huomauttanut. Ketäs se kiinnostaa, jos ikkunoissa on puolen sentin raot? Ja kaiken lisäksi se, että huoltomiehen puhe antoi ymmärtää, että olen tietämätön typerys, joka vaatii aivan liikoja. Loppukuorrutuksena vielä se, että hän haisi mielettömän pahalle ja haju jäi leijumaan huoneistoon vielä senkin jälkeen, kun hän oli lähtenyt. Varsin mielenkiintoinen aamu, eikö?

Sain sentään tänään ikkunat pestyä, joten siltä osalta kaikki on kunnossa.

Minulla taitaa olla jotain huoltomiehiä vastaan. Voin ihan rehellisesti sen myöntää. En ehkä haluaisi yleistää, joten minulla on jotain ainakin erään tietyn huoltoyhtiön työntekijöitä vastaan. Olen joutunut tämän samaisen huoltoyhtiön takia kivistelemään hapaitani useammin kuin kerran. Luvatut työt eivät ole tapahtuneet ajallaan, joten olen itse joutunut tekemään asioita, joita minun ei kuuluisi tehdä. Pakko on tullut eteen yleensä, kun kyseessä on ollut sellaisia asioita, jotka on jo asumisen takia ollut pakko tehdä. Työntekijöiden asenne on ollut aina veltto ja vastenmielinen, asiakasta on kohdeltu tylysti. Olen kyllästynyt siihen, ettei pienimpiäkään asioita hoideta kunnolla. Joskus minua on jopa yritetty laskuttaa sellaisista vahingoista, jotka eivät ole olleet minun, vaan edellisen vuokralaisen aiheuttamia.

Tulen vain entistä vihaisemmaksi tätä kirjoittaessani. Minun täytyy varmaankin siirtyä elokuvan pariin, joka odottaa jo. Ehkä jatkan aiheesta vielä myöhemmin. Ehkä en.